Specialklasser (0. - 10. klasse)

Specialklasserne er for børn med generelle indlæringsvanskeligheder og er et vigtigt specialpædagogisk tilbud, så alle børn kan få de bedst mulige forudsætninger for at få et godt liv.

På Tjørnegårdskolen har vi specialklasser for elever på alle klassetrin (0. -10. klasse).

Formålet med specialklasserne

Via et tæt samarbejde mellem hjem, skole og fritidstilbud er det formålet at give et helhedstilbud, der gør den enkelte så selvstændig og selvhjulpen som muligt. Det enkelte barn skal sikres optimal udvikling fagligt, personligt og socialt.

Målgruppen for tilbuddet

Målgruppen er børn, der har store, generelle indlæringsvanskeligheder. De vil på grund af deres handicap og dermed særlige behov ikke have udbytte af de almindelige skole- og fritidstilbud i SFO og klub. De har særlige behov på mange områder: personlighedsmæssigt, socialt, emotionelt, psykisk og intellektuelt.

Vores tilgang på Tjørnegårdskolen

I planlægningen af et undervisningsforløb og fritidstilbud til børnene i specialklasserne, tager vi udgangspunkt i den enkeltes behov og situation. Vi arbejder med:

• en praktisk og konkret tilgang i læringssituationer.
  • tæt og anerkendende voksenstøtte.
  • struktur, forudsigelighed og faste rammer.
  • et afgrænset fysisk miljø.
  • en mindre børnegruppe.
  • en velkendt personalegruppe
  • at børnene er blandt ligesindede, hvor de oplever tilhørsforhold og at være som de andre.
  • at bibeholde tilknytningen til det almindelige skolemiljø